Friday 16 September 2011

Allah, pujuklah hatiku.

Suatu hari, aku berjalan-jalan di
taman asrama, "auch!" sakit kakiku.
"melecet laa" nak nangis je rasa tapi
ditahan. herm...kaki semakin besar.
dah lamaku sedar kasutku ketat
kena beli kasut baru. aduh terpaksa wang yang ku simpan.
sayang, kasut boleh pakai lagi (kalau ditakdirkan kaki aku 
sama saiz setiap waktu sepanjang hayat)
aku bukanlah dikategorikan sebagai golongan yanglayak
diterima zakat, cuma aku tidaklah sesenang
sahabaku yang kerap menukar kasut. berjenama lagi.
rumahku jauh dari sekolah. kejauhan yang menimbulkan rindu
pada mama, abah dan adik2ku.


hari Sabtu. berjalan pulang dari KBMall setelah mebeli kasut
baru weeee! happy2!
aku cuba memujuk hatiku. "aduh, bayar duit dorm lagi"
sedih sekali lagi. 
tiba-tiba eardrum ku diketuk
oleh kata-kata seorang budak
"mok..lapar...." 
"mok!!! lapar!!..."
mataku melihat
kanak-kanak bertubuh kurus itu
meggerak-gerakkan tubuh layu ibunya
yang terkulai sepi.
mereka..
dalam keadaan kotor.
kusut. tidak terurus. aku....seolah-olah 
neuron cell aku failed to function!
budak itu pun dilihat pergi ke bawah sebuah rumah kayu 
usang...kanak-kanak itu...
meneguk air dalam sebuah bekas kecil
keruh!
kemudian, dia memecahkan telur ayam dan menelan isinya mentah2
"astaghfirullah!"
budak itu lari sekuat hati...
kenapa?
rupa-rupanya tuan punya ayam telah menyedari perbuatan kanak-kanak itu!
kelihatan watak batu muncul dengan membawa sebatang penyapu.
"wei! hang buat pa kat sini" 
sapa afiq kawanku yang turut melalui jalan sunyi itu.
"errr' aku gumam..
"jom balik sat agi dah nak abis time"

aku sempat berpaling...
titis air mataku...
afiq tak tahu yang air mata lelakiku berderai sudah
hanya Allah yang tahu.....
"apa salahnya aku beli kasut ni kalau dengan
mambelinya aku mampu menuju ke masjid dengan senang,
belajar dengan elok2 tak dek melecet2 dah...dapat lari sana sini..."
apa salahnya ...???
aku pujuk jua hatiku sebab
aku bukan miskin ....
ya rahmat Allah mancurah-curah mengisi
likuan hidupku.....




No comments:

Post a Comment